Kittilän seurakunnan hautausmaat

Seurakunnassa on neljä hautausmaata. Vainajia haudataan kirkonkylän, Alakylän ja Tepsan hautausmaihin. Kirkon takaa löytyy sankarihautausmaa, jossa lepäävät sodissamme kaatuneet kittiläläiset sankarivainajat.

Liikkuminen hautausmailla

Yleisöllä on vapaa pääsy hautausmaille päivittäin klo 7 - 22.

Erityisinä juhla-aikoina, kuten pyhäinpäivänä, jouluna ja uudenvuodenpäivänä ja näiden aattoina sekä kiirastorstaista pääsiäispäivään hautausmaa on avoinna läpi vuorokauden.

Tietoa hautakivistä

Kiven leveys 0-90 cm ja korkeus 0-60 cm yhden hengen haudalla ja

0-130 cm ja korkeus 0-80 cm kahden hautapaikan haudalla.

Leveys 0-150 cm ja korkeus 0-70 cm suuremmilla haudoilla.

Sukuhaudoilla voidaan käyttää joko pystymallisia kiviä, joiden leveys on 2/3 korkeudesta tai matalampaa vaakamallia, jonka korkeus on 2/3 leveydestä.

Maksimi leveys tai -korkeus on kuitenkin 150 cm.

Ohjeet kivien korkeuksista ja leveyksistä ovat yleisohjeita. Muoto voi olla vapaa, pelkistetyt suorakaiteen muotoiset hautakivet ovat suurina ryhminä yksitoikkoisia.

Yli 60 cm korkeat hautakivet kiinnitetään aluskiveen tapituksin.

Suorakaiteenmuotoisesta kivestä poikkeaville muistomerkeille on haettava kirkkoneuvoston lupa.

Haudan reunustaminen aidalla, kiveyksellä tai muuten on kielletty, jollei hautausmaan käyttösuunnitelma sitä salli.

Haudoille ei saa istuttaa pieniä pensaita suurempia muistomerkkejä ja on huolehdittava siitä, etteivät kasvit leviä.