Mutta maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako. (Markus 10:6-9)

Hääyö Marian kappelissa

perjantaina 22.3.2024 klo 18 alkaen
Hääyö on juhlailta, jossa toimitetaan kirkollinen avioliittoon vihkiminen, avioliiton siunaaminen tai vihkivalojen uusiminen eli yhdessä eletyn elämän juhlistaminen.
Vihkiparit: pyytäkää avioliiton esteiden tutkintaa omasta kotiseurakunnastanne tai Digi- ja väestötietovirastolta sekä vihkiraamattu kotiseurakunnastanne. Ottakaa ne mukaanne Hääyöhön
Marian kappeli, Levi, Hääyön 22.3.2024 varauksia ja lisätietoja: Kittilän seurakunnan kirkkoherranvirasto, puh. 040 532 9593, sähköposti kittila.seurakunta@evl.fi

Häät ovat rakkauden juhla

Kirkollinen vihkiminen

Kirkollinen vihkiminen on pyhä toimitus, jossa pyydetään yhteiselle liitolle Jumalan siunausta. Kirkollisen vihkimisen suorittaa pappi ja toimituksella tulee olla kaksi todistajaa.

Kirkollisesti vihittävien tulee olla rippikoulun käyneitä Suomen ev.lut. kirkon jäseniä. Toinen vihittävistä voi olla myös muun kristillisen uskontokunnan jäsen. Tällaisia uskontokuntia ovat muun muassa Suomen ortodoksinen kirkko, Katolinen kirkko Suomessa, Helluntaiherätyksen seurakunnat, Suomen adventtikirkko ja Suomen vapaakirkko.

Kirkollinen vihkiminen on luonteeltaan seurakunnan jumalanpalvelus, johon sisältyy tilaisuuteen sopivaa musiikkia. Vihkipari sopii kanttorin kanssa häämusiikista etukäteen.

Suuresti tai pienesti

Hääjuhlaa voi viettää monella tavalla. Ikimuistoiset häät voivat olla suuret, jolloin mukana on paljon sukulaisia ja ystäviä. Vaihtoehtona on pitää pienin järjestelyin toteutettu juhla, johon osallistuu vain pari läheistä. Vihkiminen toimitetaan useimmiten kirkossa, mutta vihkimisen voi järjestää myös kotona, mökillä, luonnonhelmassa tai muussa valitsemassanne paikassa.

Näin aloitat hääjärjestelyt

Vihkitilaisuuden järjestämisessä kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Varsinkin kesälauantait ovat erityisen suosittuja. Samoin matkailusesonkien ajat Marian kappelissa. Ota yhteyttä seurakunnan toimistoon sopiaksesi vihkipaikasta ja -ajasta. Jos vihkimiseen on pidempi aika, papin ja kanttorin nimi voidaan ilmoittaa vasta lähempänä toimitusta.

Avioliiton esteiden tutkinta tehdään kaikille avioliittoon aikoville pareille. Siten varmistetaan, ettei kihlakumppaneilla ole Suomen avioliittolaissa Linkki avautuu uudessa välilehdessämainittuja esteitä avioliiton solmimiselle. Tällaisia esteitä ovat voimassa oleva avioliitto tai rekisteröity parisuhde, lähisukulaisuus, alle 18 vuoden ikä ja ottolapsisuhde. Lisätietoja avioliiton esteiden tutkimisesta tästä tai puhelimitse Oulun aluekeskusrekisteri, puh. 016-3355200. Avioliiton esteiden tutkiminen on mahdollista tehdä myös netin kautta. Siirry esteiden tutkimisen sähköiseen palveluun tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessäEsteidentutkinta

Avioliiton vihkimisen vuosipäivä

Avioliiton vihkimisen vuosipäivää on mahdollistaa muistaa kirkollisella rukouksella ja siunaamisella. Rukoushetken ajatuksena on palauttaa mieleen hääpäivä vuoden tai useamman vuoden takaa. Joskus saatetaan puhua vihkimisen vahvistamisesta tai vihkivalan uudistamisesta. Tilaisuuden kulusta voitte sopia papin kanssa.

Rukoushetken jälkeen voidaan viettää yhteistä perhejuhlaa. Monet parit, jotka aikoinaan pitivät pienet häät, haluavat juhlia avioliiton vihkimisen vuosipäivän suuremmalla joukolla. Juhlan voi järjestää seurakunnan tiloissa (tee linkki!), kotona tai muussa sopivassa paikassa.

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali. Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä.

Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa.

Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. (1. Kor. 13:1, 4-7)

Morsian pujottaa sormusta sulhasen käteen.