Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin. (Johannes 11:25)

Läheisestä luopumisen hetki on raskas. Se muistuttaa myös oman elämän rajallisuudesta. Jeesuksen kautta meillä on kuitenkin toivo jälleennäkemisestä.

Surun keskellä tärkeää on läheisten tuki. Mikäli et voi osallistua hautajaisiin, voit ottaa osaa suruun myös puhelulla, viesteillä tai kukkatervehdyksellä. On tärkeää muistaa ja tukea surevaa myös hautajaisten jälkeen.

Hautajaiset antavat tilan yhdessä suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen. Yhteisestä ajasta kiitollisena voidaan saattaa läheinen viimeiselle matkalle. Poisnukkunutta läheistä voi hyvästellä tutuin virsin ja raamatunkohdin. Yhteisessä rukouksessa pyydetään voimaa kaipaukseen ja suruun.

Seurakunnan työntekijät auttavat hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa. He ovat myös tukena ja kuuntelijoina surun keskellä.

Kittilän hautausmaille tulevien hautausten kaikki käytännön järjestelyt hoidetaan seurakunnan virastossa.

Hautaustoimistot huolehtivat arkun tai uurnan hankkimisesta, samoin vainajan kuljetuksesta. Lääkärin antama lupa hautaamiseen toimitetaan seurakunnan virastossa aina ennen hautausta tai tuhkausta, mutta hautausjärjestelyt voidaan aloittaa, vaikka lupa hautaamiseen viivästyy.

Mikäli vainajasta tarvitaan virkatodistus, se on saatavissa Rovaniemen aluekeskusrekisteristä tai maistraatista.

Sanomakellot soitetaan kirkossa arkisin klo 9-10.

Vainajan ja hänen läheistensä puolesta rukoillaan kirkossa siunausta seuraavan sunnuntain jumalanpalveluksessa.